Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Børnehuset Joannas ABC

I Børnehuset Joannas ABC der er gode og nyttige praktiske informationer.

 

Aflevering: Tag dig god tid ved aflevering. Aflevering mellem kl. 7-8.15 er i pavillonen. Her er der den først halve time også mulighed for at få lidt morgenmad. Som udgangspunkt ser vi helst at børnene senest kommer i institutionen kl. 9.30 - fordi der påbegyndes de daglige aktiviteter. 

Troldehøj: Aflevering efter kl. 8.15 kan kun ske ved bussen -  og ikke senere end kl. 8.25. Her er det vigtig at du og dit barn venter til alle børn der er afleveret, i pavillonen er kommet op i bussen. Børn der kommer senere skal afleveres i Troldehøj.

 

Afslutning: Afslutning i vuggestue og afslutning i børnehaven markeres på stuen eller på tværs af stuerne.

 

Afslutning ved skolestart: i Troldehøj markeres med en ceremoni, hvor man får en stav man selv har snittet, som bliver pyntet.

 

Beskeder: Korte beskeder kan gives til personalet ved aflevering. Du kan dog også bruge AULA eller tjek-ind skærmene til beskeder. Det anbefales særligt, hvis der skal tøj med frem eller tilbage til troldehøj.

 

Bleer: Bleer er inkluderet i en vuggestueplads, men når barnet starter i børnehave skal I selv have bleer med.

 

Billeder: Hvis man som forældre tager billeder under arrangementer, henstiller vi til at disse ikke deles på de sociale medier, da billederne som oftest også viser andre børn. Men vi forstår godt at man vil have foreviget sit guld i Lucia skrud.

 

Bussen: Bussen kører hver dag fra korsgade.

Dørene lukker kl. 08.25

Bussen kører kl. 08.30

  • for at undgå at børnene skal sidde i bussen længe skal tiderne overholdes.

Bussen kører hjem fra klampenborgvej 135 kl. 15.30(mandag-torsdag) og kl. 15.00(fredag).

Bussen er på korsgade igen kl. 16.00(mandag-torsdag) og kl. 15.30 (fredag)

Bustiderne er ændret under Corona.

 

Cykler: Der er opstillet et cykelstativ ved indgangen mod korsgade.

 

Dagligt liv:

De to matrikler til børnehuset Joanna har indrettet dagen lidt forskelligt, men her ses en typisk dag i børnehuset Joanna.

 

Kl. 7.00 åbner Joanna – Begge matrikler er samlet, på den måde lærer børnene hinanden og de voksne at kende.

Fra kl. 7-7.30 serveres der morgenmad for de morgenfriske

Frem til kl. 8.15 kan man aflevere i pavillonen

Kl. 8.15 går troldehøjsbørnene til bussen mens hjemmedelen går på stuerne.

Omkring kl. 9.00 serveres der et formiddagsmåltid.

Herefter er der forskellige aktiviteter på stuerne, ture eller natur på legepladsen der skal opdages og opleves.

Frokost serveres ca. kl. 11.00

For dem der har behov er det nu tid til en middagslur

Kl. 14.00 ca.er der eftermiddagsmad

Kl. 15.30 ca. hjemmedelen begynder at slå sig sammen.

Kl. 16.00 ca. er troldehøj hjemme.  (bemærk det er kl. 15.30 om fredagen)

Kl. 17.00 Lukker børnehuset Joanna – tak for i dag.

 

Dagbog: Vi tilstræber at skrive dagbog i AULA 3 gange om ugen: Mandag, onsdag og fredag. Her kan du læse om hvad vi har lavet, brug det gerne aktivt i dialogen med dit barn.

 

Det gode børneliv: Vi vægter et godt børneliv højt, dette betyder at børnene og deres behov er i fokus. Eksempelvis kan planlagte aktiviteter aflyses hvis behovet i børnegruppen er noget andet. Det kunne være at det havde sneet om natten og sneen trak i børnene.

Et godt børneliv betyder blandt andet også at vi som institution og som forældreråd forventer at forældrene er deltagende og nærværende i børnenes hverdag, samt at de retningslinjer der er sat op følges.

 

Ferie/fridage: Op mod alle ferier vil I, i AULA modtage en notifikation om barnet kommer i den pågældende ferie. Dette skal udfyldes. Når I giver besked om ferie, kan personalet få ferie og der kan spares på vikar budgettet, som i stedet kan bruges når der er mange børn og måske en syg personale.

 

Holder i ferie eller fri på andre tidspunkter vil vi også meget gerne vide det. Dette kan ligeledes meldes ind på AULA.

 

Forældreråd: Forældrerådet består af tre repræsentanter fra hjemmedelen og tre fra udflytter delen. Foruden dem sidder den pædagogiske leder og 1-2 medarbejderrepræsentanter.

Forældrerådet vælges hvert år til forældremødet i efteråret.

Forældrerådet konstituerer sig selv med en formand.

Blandt forældrerådets medlemmer skal også findes en repræsentant til klyngebestyrelsen(læs mere herom under klynge)

 

Forældrerådet er jeres indgang til ledelsen. Det er os du kan tage fat i hvis der er noget du undrer dig over, eller noget du synes bør ændres. Vores kontakt oplysninger hænger på opslagstavlerne i institutionen. Vi er altid friske på en snak, så tøv ikke med at hive fat i os.

 

Fødselsdag: Fødselsdage fejres på stuerne, barnet aftaler med køkkenpersonalet hvad barnet kunne tænke sig at dele ud på sin fødselsdag. I er som forældre meget velkomne til at komme med til fødselsdagen. Det er ikke tilladt selv at medbringe ting til uddeling.

 

Garderobe: Hvert barn har en garderobeplads og en kurv til skiftetøj. 

Troldehøj Børnene i Troldehøj har deres garderobe plads oppe i troldehøjen. Hjemme på stengade er der knager i pavillonen til de børn som afleveres i pavillonen. Da pavillonen tjener mange formål må i meget gerne sørge for at tage tøj mv. med hjem om eftermiddagen.

 

Hente (Troldehøj):

- Du kan hente dit barn oppe i børnehaven frem til kl. 15.00

- Henter du dit barn ved bussen i Korsgade skal du være opmærksom på at de børn som ikke hentes ved bussen kan komme sikkert ind til pavillonen.

- Du kan også hente dit barn inde ved pavillonen, det vil også være her der er tid til korte beskeder med personalet.

 

Indgang: Der er to indgange til børnehuset Joanna. Døren på den lille legeplads samt døren tættest på Korsgade på den store legeplads. For at undgå sjap skal i benytte de to døre og kun de to døre.

 

Husk at lukke døren efter jer. Tør skoene af inden i går ind og brug blå futter når det er vådt udenfor.  Vi vil så gerne have at gulvet er tørt og rent så børnene ikke bliver våde og kolde af at kravle på gulvet.

 

Institutionen: Børnehuset Joanna er et hus på to matrikler. I hjemmedelen findes 3 vuggestue-stuer og to børnehave stuer. Stuerne er opkaldt efter ædelstene og hedder hhv. Opalen, Rubinen, Månestenen Krystallen, og Ravklumpen. Udflytterdelen har tre børnehave stuer Elverstuen, Nissestuen og Troldestuen og er beliggende på Klampenborgvej i Lyngby. De to matrikler er sammen om morgenen og om eftermiddagen. Ligesom det pædagogiske personale samarbejder tæt.

 

Klapvogne/barnevogne: Mellem de to låger ud mod Korsgade er der en overdækning, hvor klapvogne/barnevogne kan stå i tørvejr.

 

Klynge: Børnehuset Joanna er en del af klyngen NB A, som er en sammenslutning af en række institutioner på indre Nørrebro. I vores klynge er der andre institutioner der som os er fra 0-6år, der er, fritidsklub og ungdomsklub. Klyngen arbejder på at skabe overgange og sikre at ethvert barn der vokser op på indre Nørrebro har de samme tilbud og muligheder. Klyngen ledes af en klyngeleder som udstikker de overordnede retningslinjer, som de enkelte pædagogiske ledere ude i institutioner skal følge.

 

Hver institution har en forældrerepræsentant, der er tillige medarbejderrepræsentanter og pædagogiske ledelsesrepræsentanter i klyngebestyrelsen. Forældrerepræsentanten vælges blandt medlemmerne i forældrerådet (se mere herom under forældreråd)

 

Klyngebestyrelsen godkender klynges økonomiske principper, ligeledes godkendes lukkedage i klynge.

 

Legetøj: Vi har rigtig meget dejligt legetøj i børnehuset Joanna. Vi ser derfor at børnene ikke har legetøj med hjemmefra. Dels fordi det kan blive væk og det er rigtig træls og dels fordi det kan give anledning til konflikter børnene i mellem.

En sovebamse eller en nusseklud er selvfølgelig undtaget.

 

Lur: Hos os må man altid få en lur hvis man har behov for det. Dette uanset om man har behov for flere lure i løbet af en dag eller om man er startet i børnehave.

Vi vækker ikke børnene, da vi med vores faglige baggrund forholder os til forskningen på området.  

 

Lus: Fra tid til anden og specielt i vintermånederne oplever vi at der florerer lus blandt børnene. Opdager I lus skal børnene i behandling inden de sendes i institutionen. Det kan derudover være en god ide at kæmme børnene en gang om ugen. På den måde opdages lusene hurtigere og så undgår vi måske spredning.

 

Læreplaner:  Vi arbejder ud fra vores pædagogiske læreplaner – disse kan se på hjemmesiden. 

 

Låger: Husk at lukke lågen, også slåen ovenpå lågen skal lukkes også selvom det ligner at der er nogen der måske skal ind/Ud Det handler om børnenes sikkerhed.

 

Mad: Vores køkkenpersonale laver dejlig mad, fuld af saft og kraft. Det kan i læse mere om i vores mad profil. Her finder i også hvorfor måltidet er så vigtigt i den pædagogiske praksis og hvad vi gør for at understøtte jeres børns maddannelse.

 

Medicin: Vi giver kun medicin ved udførlig anvisning fra lægen. Antibiotisk behandling skal ske derhjemme. Barnet må kun have medicin i institutionen efter aftale med os.

 

Mobil: Børnehuset Joanna er børnenes sted, kom derfor din mobil i lommen eller i tasken inden du går ind i institutionen.

 

Pavillonen: Dette er opsamlingsstedet for troldehøj. Det er også det sted vi åbner om morgenen og det sted hvor køkkenet i hjemmedelen er placeret og det sted hvor vi udfolder os fysisk i hjemmedelen når troldehøj er kørt, og det sted hvor troldehøj kommer tilbage, og… og… og… Som I kan fornemme så er pavillonen et alsidigt sted. Det er derfor vigtigt at I som forældre værner om vores pavillon.

 

Skolegruppe: De børn der skal starte i skole næste gang holder skolegruppe, hvor de forbereder sig på skole og hvor det pædagogiske personale har mulighed for at observere barnet og arbejde med at øge skoleparatheden.

 

Solcreme: Om sommeren og i det tidlige forår er solen skarp. I skal derfor smøre jeres børn med solcreme inden i møder om morgenen. Vi har solcreme, så vi skal nok sørge for at de bliver smurt efter frokost og ved behov.

 

Stamkort: Stamkort er information om barnet og barnets liv og om jer. Derudover indeholder stamkortet kontaktoplysninger på jer. Husk at opdatere jeres oplysninger så vi kan få fat på jer ved eksempelvis sygdom. Stamkortet er også der hvor i som forældre giver lov til om barnet må fotograferes, om billederne må deles mm.

 

Sygdom: Det kan ikke undgås at vi bliver syge, men for at undgå smitte vil vi gerne have at i vasker hænder med jeres barn når i møder om morgenen. I kan med fordel også vaske hænder inden i går hjem.

 

Er uheldet ude og barnet blevet sygt skal I melde barnet syg på AULA. Her kan i også skrive hvad barnet fejler. Det er vigtig for os at vide hvad barnet fejler, specielt hvis det er smitsomme børnesygdomme.

 

Sygdomme, smitsomme: Her kan nævnes bakteriel øjenbetændelse, skoldkopper, lussinge syge, hånd-fod-mund syge. Fælles for disse sygdomme er at barnet ikke må modtages i institutionen før barnet er behandlet eller før blære er tørret ind.

 

Syge børn: Hvis barnet bliver syg mens det er i institutionen ringer vi til jer og I skal herefter komme og hente barnet så hurtigt som muligt.

 

Telefoner: Da vi helst vil bruge vore tid sammen med børnene, håber vi at i vil bruge AULA til beskeder og til at melde fri/ferie og sygdom. I kan altid ringe hvis i har spørgsmål eller bekymringer.

 

Traditioner: Der findes mange fine gamle traditioner i børnehuset Joanna, samtidig er vi som samlet Institution på stengade meget nye, hvorfor nye traditioner også er ved at opstå.

 

Tøj: Når man går i institution har man brug for tøj til alt slags vejr. Det er vigtigt at børnene kan bevæge sig frit. Da vi er rigtig mange barn og voksne kan det ikke undgås at tøjet bliver væk, men hvis I skriver navn i tøjet kommer det næsten altid tilbage.

Troldehøj: Tøjet i troldehøj bliver meget slidt/beskidt så gem de dyre bukser eller den fine jakke til weekenden.

Her kommer et bud på årstiderne tøj, som vi gerne ser I har i garderoben eller i kurven med skiftetøj

 

Forår/efterårSommerVinter

Regntøj + gummistøvler

Termotøj + evt jakke

1-2 sæt tøj(inkl undertøj/Body og strømper)

Evt. Tynd hue

 

Regntøj + gummistøvler

Jakke eller trøje

1-2 sæt tøj(inkl undertøj/Body og strømper)

Gerne ekstra shorts og T-shit.

Solhat/kasket

 

Regntøj + gummistøvler(foret eller vandtætte vinterstøvler)

1-2 sæt tøj(inkl undertøj/Body og strømper)

Vinterstøvler

Flyverdragt eller overtræksbukser/jakke

Tyk Hue

Vanter (brug clips til at sætte dem fast på flyverdragten(

Halsedisse

 

VIGTIGT: der må ikke være snore i børnenes tøj, ligesom børnene ikke må have halstørklæder på.